به گزارش آذربایجان آنلاین ، در گفتوگویی تفصیلی با آذربایجانآنلاین، مهدی حیدری عضو شورای اسلامی شهر همدان، تصویری روشن از عملکرد شورا و شهرداری در حوزههای مختلف ارائه داد و مهمترین چالشها و برنامههای پیشرو را تشریح کرد. این گفتوگو از شفافیت مالی آغاز شد و تا توسعه فضای سبز، حملونقل و شهرداری هوشمند ادامه یافت.
شفافیت مالی و چالشهای بودجهای در شرایط رکود اقتصادی
حیدری در تشریح وضعیت مالی شهرداری همدان توضیح داد که شهرداریها در ایران نهادهایی عمومی و غیردولتیاند و برخلاف تصور عمومی، بودجه مستقیم دولتی دریافت نمیکنند. او با اشاره به رکود اقتصادی و کاهش رونق بازارهای مرتبط با درآمدهای شهری بازار نمک و بخش املاک توضیح داد:
«درآمدهای شهرداری همدان وابسته به چهار منبع است: فروش املاک، عوارض تغییر کاربری، جرایم ماده ۱۰۰ و سایر درآمدهای مرتبط با توسعه املاک. با وجود رکود اقتصادی، تلاش شده که ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه مصوب محقق شود تا پروژههای نیمهتمام متوقف نشوند.»
به گفته او، با وجود فشار اقتصادی، مدیریت شهری توانسته است روند اجرای پروژههای عمرانی را حفظ کند و گزارشهای مالی نیز با شفافیت در دسترس شهروندان قرار میگیرد.
پیشرفت کنارگذر غربی؛ پروژهای راهبردی اما فرابخشی
در ادامه گفتوگو، عضو شورا به موضوع کنارگذر غربی همدان پرداخت و گفت که این پروژه ۲۱ کیلومتر از مجموع ۲۷.۸ کیلومتر مسیر خود را طی کرده و تنها هفت تا هشت کیلومتر برای تکمیل باقی مانده است. او افزود:
«این پروژه نقش اساسی در کاهش ترافیک ورودی و خروجی همدان بهویژه مسیر تهران و استانهای غربی دارد. تکمیل آن تأثیر مستقیم در ایمنی معابر و کاهش بار ترافیکی خواهد داشت.»
حیدری یادآور شد که اجرای نهایی پروژه در اختیار شورا و شهرداری نیست و نیازمند پیگیری جدی از سوی مدیریت ارشد استان و ادارهکل راه و شهرسازی است تا بودجه لازم برای تکمیل آن تأمین شود.
کاهش آلودگی هوا با نوسازی ناوگان حملونقل عمومی
بخش مهمی از این گفتوگو به موضوع حملونقل و آلودگی هوا اختصاص داشت. حیدری اعلام کرد که حدود ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی همدان نوسازی و ۳۰ درصد نیز اورهال کامل شده است. همچنین در حوزه تاکسیرانی:
«۱۵۰ تاکسی فرسوده جمعآوری و با خودروهای جدید جایگزین شدهاند. تسهیلات این طرح فراهم شده و بخش دیگری از ناوگان نیز در نوبت نوسازی قرار دارد.»
وی نصب ۳۸ سامانه هوشمند انضباط رانندگی و اتصال آن به سامانه سیمفا را از اقدامات مؤثر در کاهش آلایندگی خودروها معرفی کرد و تصریح کرد که بخش عمده آلودگی هوای همدان ناشی از تردد وسایل نقلیه است و نه صنعت.
او همچنین به طرحهای تکمیلی اشاره کرد:
ایجاد مسیرهای نیمرینگ، مدیریت هوشمند ترافیک و مطالبه جدی برای شناورسازی ساعت کاری ادارات؛ اقدامی که به گفته او اجرای آن در اختیار شورا نیست و باید از سوی استانداری تصمیمگیری شود.
توسعه فضای سبز و ایجاد پارکهای جدید
در حوزه فضای سبز، حیدری با بیان اینکه ۱۰ هکتار فضای سبز جدید ایجاد شده است، گفت:
«پارکهای ورزشی محلهای و بوستانهای بزرگمقیاس، از جمله مجموعههای در حال تکمیل در مجاورت سد اکباتان و بوستان ولایت در منطقه فخرآباد هستند. جذب سرمایهگذار برای توسعه این فضاها در دستور کار قرار دارد.»
به گفته او، توسعه فضای سبز و بوستانهای شهری با هدف افزایش نشاط اجتماعی و فراهم کردن امکانات استاندارد برای شهروندان ادامه دارد.
حرکت بهسوی شهرداری هوشمند و کاهش بروکراسی
بخش پایانی گفتوگو به شهرداری هوشمند همدان اختصاص یافت. حیدری توضیح داد که اکنون پروانههای ساختمانی و استعلامهای دفاتر اسناد رسمی بهصورت مکانیزه انجام میشود و:
«۶۰ تا ۷۰ درصد درخواستهای اداری و شهرسازی در کمتر از یک هفته پاسخگویی میشود.»
سامانه یکپارچه پیمانکاران عمرانی نیز راهاندازی شده تا تمامی فرآیندهای برآورد، فراخوان، عقد قرارداد و رسیدگی بهصورتوضعیتها به شکل الکترونیک مدیریت شود. او از راهاندازی اپلیکیشن «همرو» نیز خبر داد که اطلاعات زمان رسیدن اتوبوسها به ایستگاهها را برای شهروندان نمایش میدهد.
حیدری در پایان تأکید کرد:
«تمام اقدامات شورا و شهرداری با هدف توسعه پایدار، کاهش آلودگی، ارتقای خدمات شهری و افزایش رفاه مردم انجام میشود.
تلاش کردهایم همه پروژهها و سامانهها با شفافیت کامل در دسترس شهروندان قرار گیرد و همدان در مسیر یک مدیریت شهری پاسخگو و هوشمند حرکت کند.»
دیدگاهتان را بنویسید